Bastu-hymnen

Av Carl-Axel ”CAX” Hansson

Åh, vi älskar våran bastu

Ja, vi brinner för vårt "tvag"

Uti värme och i ånga

Blir vi starkare och bättre för var dag

Några steg från verkligheten....

Bortom tid och bortom rum

Ljusgrönt skimmer över sundet

Denna utsikt, gör dig nästan stum

Men väl in'i bastun, vet du allt

Å vid överhettning, bada kallt

Alla dessa varma mänskor

Högt i taket, lite naket

Ribersborgs Kallbadhus: Vi ääälskar dig

(Melodin är densamma som hymnen till Malmös "Blåa" fotbollslag )

BASTUGILLET

Malmö Bastugille är en ideell förening som bildats för att ta tillvara medlemmarnas intresse för bastu och vinterbad. Målet är att skapa en bra badkultur, som ska ge skön avkoppling och trevlig gemenskap på Ribban eller Kallis, som en del kallar denna oas, några steg från verkligheten.

Under året arrangerar Bastugillet flera trivselkvällar med olika tema nere på Ribersborgs Kallbadhus. Vi gör också utflykter till olika badanläggningar i Sydsverige, Danmark och Tyskland.

Inbjudan till alla kommande arrangemang hittar du på startsidan (klicka på ordet BASTUGILLET ovan och scrolla ner till almanackan om du vill se vad som är på gång). Reportage och bilder från genomförda arrangemang finns under NYHETER här på hemsidan. Vill du se ett smakprov på alla de olika aktiviteter vi har under året så kika under fliken AKTIVITETER.

Vill du ha kontakt med oss i styrelsen så skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Vi svarar oftast under dagen. Eller prata med oss när vi ses nere i bastun på kallis.

-----------

OBS! Bastugillet är stamgäster på Ribersborgs kallbadhus sedan 1962, men har inget ansvar för driften av restaurangen och kallbadhuset.

Badhuset ägs sedan 1966 av Malmö stad, där stadsfastigheter ansvarar för fastighetsunderhåll m.m. enligt en fastlagd underhållsplan. Fritidsförvaltningen hyr ut hela anläggningen till en arrendator (från 2009 -  HEKAJO AB)

Frågor, förslag och önskemål beträffande driften av Ribersborgs kallbadhus kan du skicka direkt till arrendatorn HEKAJO AB på adressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Se även Kallbadhusets egen hemsida: www.ribersborgskallbadhus.se

Via Brukarrådet eller i skrivelser direkt till kommunen påtalar Bastugillet brister i fastighetsunderhåll m.m. vid behov.

-----------

VIKTIG INFORMATION FRÅN BASTUGILLET OM GDPR, NY DATALAGSTIFTNING 2018
Malmö Bastugille är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter som du lämnade när du blev medlem. Vi behöver dessa uppgifter för föreningens utskick. Vi använder dem också för inbjudningar till våra olika träffar och evenemang och för att registrera att Du har betalat medlemsavgiften. Vårt medlemsregister lämnas inte vidare till någon annan aktör.
Vi förbehåller oss rätten att publicera texter och bilder från våra evenemang på vår hemsida.
Lagen innebär att vi ej får lägga ut dina personuppgifter på vår hemsida utan ditt samtycke, så vänligen meddela styrelsen om du inte vill medverka med namn eller foto på hemsidan.

Om Du inte vill ha Dina uppgifter i vårt medlemsregister ber vi dig kontakta
Malmö Bastugilles styrelse. Om ett utskick studsar mot din uppgivna e-postadress fler än tre (3) gånger, kommer du att tas bort som prenumerant på Bastugillets Nyhetsbrev och din mailadress raderas.
Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke och därigenom få dina registrerade uppgifter raderade.

Malmö Bastugille har också en sluten diskussionsgrupp på Facebook där medlemmarna i gruppen kan skriva om allt smått och stort som gäller Ribersborgs kallbadhus och Malmö Bastugilles verksamhet. För att bli medlem i gruppen MALMÖ BASTUGILLE på Facebook måste du söka upp gruppen på Facebook och be om att få bli insläppt. Här gäller Facebooks användarvillkor och regler för dataskydd. Medlemmar i gruppen kan t.ex. se alla andra medlemmar i gruppen. Det är helt självvalt om du också vill vara medlem i Facebookgruppen "Malmö Bastugille" och delta i diskussionen där. Facebookgruppen har egentligen inget med det dataskydd som gäller för medlemskapet i föreningen Malmö Bastugille enligt ovan att göra, mer än att vi bara släpper in personer i gruppen som har betalt medlemsavgiften till föreningen. Du kan själv gå ur Facebookgruppen när du vill och det påverkar inte ditt medlemskap i föreningen på något sätt. Viktiga nyheter från styrelsen om vår verksamhet meddelas alltid via hemsidan www.bastugillet.se också, och vid större händelser, via mail och om möjligt via anslag nere på badet.